Trimningssatser för bilar

Trimningssatser för bilar

Rebecka No Comment
Trimningssatser för bilar

De som är riktigt bilintresserade vill ofta inte ha det som alla andra har. Visst, de bilmodeller man väljer kan vara desamma som ganska många har, men det finns ofta en stor vilja att på olika sätt modifiera fordonet. Det handlar mycket om personifiering och att sätta sin egen prägel på bilen. Många bilintresserade ser nämligen sin bil som en del av sin egen personlighet och vill därmed förkroppsliga och visa det på en rad olika sätt. Det rör sig inte bara om vilken bilmodell man väljer, utan också om bilens utförande i övrigt. Kulör är en sådan sak, samt visuell extrautrustning man väljer att förse exteriören på bilen med. Förr var stripes, klistermärken, på bilen ett vanligt sätt att smycka den lite extra på. Dessa klistermärken kunde vara både diskreta och näst intill vulgärt stora och framträdande – och allt däremellan. En annan metod för att få bilen att synas är att förse den med extraljus i olika former. Vissa bilägare går så långt till att montera extraljud på bilens tak, vilket ger fordonet en viss “hillbilly”-varning. Ett tag var det också på modet att använda sig av lysrör under bilen, så att vägen lystes upp när den kom rullandes genom stan på kvällen.

Ja, det finns en mängd olika metoder för att få bilen att sticka ut från mängden. Många bilintresserade har intresse av fart och styrka, det vill säga motorns effekt. Trots att de väljer en motorstark bil räcker det ofta inte till; de vill ha något ännu snabbare än det bilen levererar i originalutförande. Förr var

trimningen av bilar en mekanisk företeelse, medan det numera är en kombination av “traditionell” variant med effektökning på elektronisk väg. För att få ut mer effekt ur en bil krävs att motorn kan andas optimalt. Det åstadkommer man genom att installera ett sportluftfilter, som ser till att luften flödar så effektivt som möjligt. Effektökningen av detta enkla ingrepp är inte stort, kanske 2 till 3 %, men genom att kombinera det med att byta ut avgassystemet till ett grövre kan man åstadkomma en sammanlagd effektökning på runt 10 %.

En sådan effektökning är i regel alldeles för blygsam för den som verkligen är ute efter kännbar skillnad. På en bil med exempelvis 150 hästkrafter skulle effekten öka till runt 165 hästkrafter, vilket i och för sig inte är dåligt men heller inte uppseendeväckande. Nej, här behövs det hjälp på elektronisk väg genom att använda sig av chiptrimning. Har man turbomotor i sin bil kan man få en rejäl effektökning på enkel väg genom att programmera om de chip i bilen som har hand om motorstyrning och turbotryck. På exempelbilen ovan kan det innebära en effektökning till en bra bit över 200 hästkrafter. Ofta åstadkoms detta genom att databoxen i bilen byts ut till en annan, trimmad, box. Det är både ett billigt och bra sätt att göra bilen roligare att ratta!

Trimningssatser för bilar

quality-orange