Nu i vårtider är det knappast vinterförvaringen av bilen man tänker på i första hand. Men om man tänker till ett varv extra så finns det fördelar med att förbereda sig redan nu. Precis som att det är billigt att handla vinterkläder på våren så är mycket för bilen mer prisvärt nu på våren än till hösten. Bor man i de norra delarna av Sverige så har man nog vant sig vid att alltid ha rätt prylar och tillbehör hemma men det är såklart viktigt för alla i resten av landet med. Har man dåliga vägar, bor på landet eller bara vill ha det enkelt på vintern kan man passa på att investera en sand och saltspridare nu. Det gör livet mycket enklare för bilägaren på vintern. Bor man söderut så är det ofta hänt att bilägare fuskar lite med vinterförberedelserna, något som alla malmöbor kan vittna om när alla bilar som fortfarande körs med sommardäck stoppar upp trafiken. Däcken är såklart det viktigaste och som sagt är det ofta billigare att ordna nya vinterdäck på våren än hösten, ofta kan man göra klipp på fjolårets däck som är över. Att välja rätt däck är även det viktigt, förutom att det kan bli böter så kan olyckan lätt ske om man slarvat med däckbyte eller kör med nerslitna däck. Man vill inte bidra till statistiken över döda i trafiken för att man varit dumsnål, eller hur? Även om dubbdäck är det bästa så kan året runt-däck eller MS-däck som de även kallas vara ett alternativ för södra delarna av landet. Dubbdäck är dock rekommenderat, speciellt längre norrut. Ett MS-däck blir aldrig lika bra som riktigt dubbdäck, kostnaderna för däckbyte är även de försumbara i sammanhanget.
En annan sak man bör tänka på är glykolen i kylaren, har du köpt en begagnad bil i Skåne så kan det bli en obehaglig överraskning när det visar sig att glykolhalten varit för låg för dig i Norrbotten. Glykolen smörjer och skyddar så det finns ingen anledning till att inte köra med 50% glykol, det ger även bättre rostskydd och kylaren mår bättre för några kronor extra. Att efterinstallera en motorvärmare är ofta en bra investering om sådan inte fanns på bilen från början. Kostnaden för kallstarter, i bränsle och slitage på motorn, kan snabbt överstiga inköpskostnaden för en motorvärmare. Har man dessutom kupévärmare så gör det livet enklare när man slipper skrapa rutorna. Ett tips som inte kostar många kronor är att smörja in alla lister på bilen med Silicon, finns att köpa på sprayflaska och man slipper att dörrarna fryser fast. Låsolja är bra att använda före vintern så ingen fukt kan krypa in i låsen och frysa till. Glöm ej heller att köra försiktigt och inte varva motorn innan den är riktigt varm, korta körningar i kallt väder sliter mycket på bilen.